De lokale besturen hebben samen met de bouwsector een charter opgesteld om de veiligheid te verbeteren rond werken in woon- en schoolomgevingen.
Concreet wordt onder meer afgesproken dat er in de buurt van scholen geen werftransport toegelaten is bij de begin- en einduren, dat werftransport met tractoren wordt geweerd uit de bebouwde kom en nabij scholen, en dat de transporten zoveel mogelijk via de hoofdwegen gebeuren.
Kortrijks voorbeeld
Het 'Charter Werftransport' is gebaseerd op de samenwerking die het stadsbestuur van Kortrijk vorig jaar aanging met de bouwsector en is uitgewerkt door de VSV, samen met de Vlaamse overheid en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Het krijgt de steun van de Bouwunie, de Confederatie Bouw en de beroepsvereniging voor professionele handelaren in bouwmaterialen FeMa. Het nieuwe charter moet steden en gemeenten in staat stellen om werfverkeer in de buurt van scholen in goede banen te leiden en zo bij te dragen aan "een maximaal bereikbare, leefbare en veilige schoolomgeving". Gemeentebesturen die het charter ondertekenen, verbinden zich ertoe om ook een aanspreekpunt ter beschikking te stellen voor bouwheren en aannemers, om bijvoorbeeld alternatieve routes uit te werken voor werkverkeer.