De stad Brugge start een procedure bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, rond de uitbreiding van de sporenbundel in Zwankendamme. Brugge had zich akkoord verklaard met de stedenbouwkundige vergunning, maar vroeg flankerende maatregelen die alle hinder moeten beperken. Die voorwaarden worden niet opgenomen.
Brugge verleende eind vorig jaaraan Ruimte Vlaanderen een positief advies om de stedenbouwkundige vergunning uit te reiken. Maar stelde daarbij voorwaarden: het fietspad tussen Zwankendamme en Lissewege mag niet voor werfverkeer worden gebruikt, er moeten groene buffers komen om de visuele hinder weg te werken, er moeten geluidsschermen staan in Lissewege, en nog enkele ingrepen.
Die voorwaarden zijn nu in de uiteindelijke vergunning niet opgenomen. De stad Brugge vindt dat niet kunnen, en stapt daarom naar de raad voor vergunningsbetwisting. De uitbreiding van de sporenbundel in Zwankendamme is nodig, om de zeehaven van Brugge beter te ontsluiten langs het spoor. Dat zorgt ervoor dat de polderdorpen Zwankendamme en Lissewege doormidden worden gesneden door een breed spoor, waarop erg lange goederentreinen langsrijden.
Volgens inwoners is de hele ontwikkeling van de achterhaven, zonder enige omkadering voor de mensen die er wonen, de doodsteek voor Zwankendamme en Lissewege.