Frankrijk pakt ontbrekende schakel aan in Seine-Scheldeproject
Frankrijk gaat werk maken om de ontbrekende verbinding van het Seine-Scheldeproject tussen Compiègne en Cambrai te realiseren.
De Franse overheid heeft de financiering voor de investering van vijf miljard euro goedgekeurd. Als het kanaal tussen de twee Franse steden er is, kunnen vrachtschepen rechtstreeks varen tussen de havens van Rotterdam en Le Havre. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bevestigd. "Dat houdt in dat we via de Vlaamse zeehavens Rotterdam kunnen verbinden over het water met Parijs. Vandaag kunnen we dat niet en moeten we een omweg maken via Duinkerke. Vanuit kostenaspect is dit totaal onzinnig. Als we via de waterwegen een rechtstreekse verbinding kunnen maken met Parijs dan is dit een ongelofelijk verschil voor de concurrentie met de autoweg", stelt Weyts.
Voor het zover is moet er nog wel een kanaal van 150 kilometer gegraven worden tussen Campiègne en Cambrai. Minister Ben Weyts wil dat tegen 2030 het transport van vrachtverkeer over de waterwegen toeneemt van 13 tot 20 procent. Aan Vlaamse zijde zijn er al heel wat inspanningen geleverd om het project te realiseren. Getuige daarvan de vele werken aan de Leie, die de afgelopen jaren zijn gebeurd.