Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
In Oostende is de nieuwe elektrische veerboot ‘Raveel ontmoet Ensor’ voor het eerst uitgevaren met passagiers. De elektrische veerboot -een primeur- zal worden ingezet als overzet voor het traject tussen de Oosteroever en het stadscentrum.
De veerboot werd opgebouwd met de meest innovatieve technieken. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters was uitgenodigd voor de eerste vaart samen met burgemeester Bart Tommelein en eerste schepen Björn Anseeuw.
Opleiding
De bemanning kreeg de afgelopen weken een intensieve opleiding om het elektrisch veer volledig onder de knie te krijgen. “Niet evident want de veerboot is veel groter, maar ook de technologie is helemaal nieuw,” duidt Nathalie Balcaen, administrateur-generaal van MDK. “Het schip meet 23 meter lang en 6,5 meter breed en kan tot honderd passagiers overzetten wat een verdubbeling is van de huidige capaciteit.”
Vooruitstrevende technieken
De Raveel ontmoet Ensor maakt gebruik van vooruitstrevende technieken. Het vaart met een voortstuwingssysteem dat half zo groot is als een dieselelektrisch voortstuwingssysteem dankzij de kleinere en lichte elektromotoren. Enkel in geval van nood, bijvoorbeeld bij lange uitval van de walvoeding, zal het voortstuwingssysteem aangedreven worden door een dieselgenerator.
De laadtoren bevindt zich op het drijvend ponton aan de Oosteroever en dient om de elektrische veerboot overdag bij te laden. Ook de zonnepanelen die op het dak geïnstalleerd zijn, leveren voldoende energie om in de volledige energiebehoefte van het veer te voorzien met uitzondering van het voortstuwingssysteem.
De Raveel ontmoet Ensor heeft een autonomie van ongeveer drie uren varen aan cruisesnelheid. Dat betekent dat de boot gedurende drie uren enkel op batterijen kan varen. “Dat is natuurlijk niet voldoende om een volledige dag te overbruggen. Daarom zal de veerboot per drie tot vier vaarten tijdens het in- en uitstappen van de passagiers bijladen aan Oosteroever. ‘s Nachts zal de veerboot telkens volledig opladen via walstroom,” vult Nathalie Balcaen verder aan.
“Met een investering van afgerond 3 miljoen euro voeg ik een uiterst duurzame veerboot toe aan onze vloot. Een belangrijke investering voor MDK, en ook voor Oostende, want deze veerdienst is bijzonder belangrijk voor recreatieve verplaatsingen in de regio. Zowat 940.000 passagiers maakten gebruik van de veerdienst in 2019, een absoluut topjaar. In 2020 waren dat er een stuk minder, zowat 444.000 passagiers, te wijten aan de pandemie,” vertelt minister Peeters.
Raveel ontmoet Ensor
“Mooi is ook dat er met dit project opnieuw een verhaal gebracht wordt. Het is niet zomaar een boot, maar een vierde Raveelicoon aan de kust. Opnieuw een mooie ode aan de meester die binnenkort honderd zou geworden zijn.”
Er werd voor gekozen om de nieuwe elektrische veerboot in hetzelfde kleedje te hullen als de huidige veerboten. Deze schetstekening ontworpen door Roger Raveel is ondertussen een gekend beeld in de haven van Oostende. Nieuw is dat op de spiegel van het vaartuig een extra werk werd aangebracht. “Een echte levensgebeurtenis van Roger Raveel waarbij hij kort na de Tweede Wereldoorlog James Ensor ontmoette.”
Dit werk schilderde Raveel op de eerste verdieping in het gebouw aan de Sir Winston Churchillkaai waar Vloot, onderdeel van MDK, normaal gehuisvest is. Het werk illustreert de naam van het vaartuig en toont de link van beide grootmeesters met de stad Oostende.
“Oosteroever is in volle ontwikkeling. De stadswijk is uniek, modern en ademt een bijzondere sfeer uit. Bovendien is de natuur er een echte troef. Een echte ‘place to be’. De elektrische veerboot maakt de verbinding met het bruisende stadscentrum, het kloppende hart van onze stad, makkelijker. De nieuwe veerboot is niet alleen een stuk groter maar is bovenal milieuvriendelijk. Niet enkel voor wagens maar ook voor boten moeten we de omslag maken”, aldus een tevreden burgemeester van Oostende Bart Tommelein.
Op dit moment geldt er nog steeds een beperking van het aantal passagiers door COVID-19, waardoor er vandaag maximum 60 passagiers mee kunnen per overtocht.