Nieuws

Par­keer­be­drijf Kort­rijk sta­pelt ver­lie­zen op’

In Kortrijk trekken oppositiepartij CD&V Kortrijk en Turbo Kortrijk aan de alarmbel.

"Parko, dat als AGB (Autonoom Gemeentebedrijf) een 100% dochter is van Stad Kortrijk, overschat schromelijk zijn inkomsten en onderschat de uitgaven en stapelt daardoor de verliezen op," zeggen ze in een persbericht.

“In augustus 2017 dacht Parko het jaar te kunnen afsluiten met een omzet van 7,7 miljoen euro. Uit de voorlopige jaarcijfers blijkt dat de omzet voor 2017 strandt op 6,8 miljoen, waardoor Parko ook dit jaar opnieuw een verlies van 822.000 euro noteert. En dit is deels te verklaren door de verlieslatende parking K in Kortrijk die, ten koste van alles, moest en zou overgenomen worden van de commerciële organisatie Q-Park. Deze parking heeft in 2017 slechts 222.000 euro aan inkomsten opgeleverd, terwijl er op 363.000 euro gerekend was“, verduidelijkt Daisy Vervenne van CD&V Kortrijk. ”Dit maakt dat zelfs de huur die Parko aan K-in-Kortrijk moet betalen nog niet gedekt is, laat staan de andere kosten”.

“Wat ooit de melkkoe voor Stad Kortrijk was, wordt nu het zorgenkind”, vervolledigt Benjamin Vandorpe van Turbo Kortrijk. “De opgestapelde verliezen bedragen al 1,7 miljoen euro en de schulden komen op 20, 6 miljoen euro. Tel daarbij de belofte van Parko om de komende jaren meer dan 12 miljoen euro aan K-in-Kortrijk te betalen en iedereen beseft dat de schuldenlast niet meer te dragen is zonder ingrijpende maatregelen.”

Pleidooi voor ruimer mobiliteitsplan

Turbo Kortrijk en CD&V Kortrijk pleiten voor een ruimer mobiliteitsplan, dat ook alternatieve vervoermiddelen en stallingsmiddelen bevat. Daarnaast pleiten beide voor creatieve oplossingen om de huidige situatie recht te trekken, zodat Parko weer kan bijdragen tot het spekken van de stadskas.

Reactie schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.a)

"Parko had inderdaad te kampen met een lager dan geraamde omzet uit het straatparkeren (-19%)", reageert Schepen van Mobiliteit Axel Weydts. "We hadden niet durven hopen dat de beleidsdoelstelling ‘om het ondergronds parkeren te promoten eerder dan het bovengronds straatparkeren’, zo snel en in die mate ingang zou vinden. Daarenboven wordt het ondergronds parkeren goedkoper aangeboden, zodat de toename op deze locaties (+30% inritten) niet de bovengrondse min-ontvangsten compenseert."

"De omzet uit straatparkeren is tov het vorig jaar, gedaald met 19% (van € 5,1 mio naar € 4,1). Deze omzetdaling wordt veroorzaakt door min-ontvangsten uit de parkeertarieven aan parkeerautomaten. Immers, er zijn diverse pleinen parkeerarm gemaakt (468 pl in de binnenstad), waardoor dus minder ontvangsten. Ook de realisatie van ongeveer 250 bewonersplaatsen beïnvloedde de gerealiseerde omzet. De meerwaarde is in dit laatste dossier vnl bij de bewoners terecht gekomen, wat goed is. Tevens twijfelt niemand aan de meerwaarde van de nieuwe verlaagde Leieboorden en de Houtmarkt, die konden gerealiseerd worden dankzij de inspanningen van Parko."

"Het boekjaar 2017 wordt negatief afgesloten. De verliezen zijn kenmerkend voor dit exploitatie-jaar en niet structureel. Zoals elk goed bedrijf zijn er jaren van zware investeringen, om daar later de vruchten van te plukken. De gedragswijziging om het ondergronds parkeren te stimuleren is volop aan de gang. Het woord ‘trendbreuk’ kan zeker gehanteerd worden. Deze evolutie zal zich doorzetten. In combinatie met een aantal leningen die straks afbetaald zijn (P Veemarkt en P Schouwburg) is Parko overtuigd van de gekozen weg. De meerwaarde komt immers de stad, zijn bezoekers en bewoners ten goede. Dat bewijzen de verlaagde Leieboorden", zegt schepen Weyds.

De redactie

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?