
Een man uit Izegem die vijf jaar geleden overleden is, heeft een aanmaningsbrief van De Lijn gekregen omdat hij zogezegd een Belbus had gevraagd en niet kwam opdagen.
De weduwe van de man was verbouwereerd toen ze de brief las.
De man van Triene Vanhaverbeke uit Izegem overleed in 2009. Tot haar verbazing kreeg ze onlangs een brief op naam van haar man. Dat hij begin augustus een Belbus had besteld in Kruishoutem maar niet kwam opdagen. Een vreemde ervaring. "Het eerst wat bij mij opkwam, enkel een fractie van een seconde: ik was terug in 2009. Ik dacht: mijn man is toch niet gestorven. Hij leeft nog. Het doet wel raar. Maar je komt direct met beide voeten op de grond en weet je dat we in 2014 zijn."
De Lijn betreurt het incident. Het gaat om een menselijke fout. Iemand anders bestelde de belbus maar die gaf zijn lidnummer verkeerd door. Isabelle Colbrandt: "Iemand heeft gereserveerd onder een fout klantennummer. Als een persoon bovendien niet komt opdagen, dan sturen we een verwittigingsbrief om te vragen om in het vervolg te melden als je een rit niet kan nemen. In dit geval is de brief naar de verkeerde persoon gegaan. We waren ook niet op de hoogte dat de man in kwestie overleden was."
De Lijn heeft zijn reservatiesysteem intussen aangepast.