Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De Groen-fractie dringt er bij het Kortrijkse stadsbestuur op aan om de budgetten voor het fietsparkeren fors te verhogen.
Sinds deze legislatuur is Parko niet alleen bevoegd voor autoparkeren, maar ook voor fietsparkeren. Toch ziet de stadscoalitie die tweede opdracht binnen Parko als een eerder marginaal fenomeen, zegt Groen.
Alexandra Gjurova: “De cijfers spreken voor zich. Voor 2018 belooft Parko een schamele 100.000 euro te investeren in residentieel fietsparkeren. Daarentegen vloeien miljoenen euro’s naar het autoparkeren, waarbij de meerwaarde van sommige parkeergarages voor onze stad minstens twijfelachtig is. Die 100.000 euro voor residentieel fietsparkeren is belachelijk weinig. Ter vergelijking: hetzelfde bedrag besteedt Parko in 2018 aan software voor haar parkings, shop&go en bewonersparkeren. 100.000 euro voor residentieel fietsparkeren is peanuts.”
Groen vraagt dat Parko het budget voor residentieel fietsparkeren minstens vervijfvoudigt.
Reactie stad
Volgens de bevoegde schepen Axel Weydts is Groen slecht geïnformeerd. “Wat het budget voor fietsparkeren in 2018 betreft, investeren wij uiteraard meer dan de 100.000 euro die Groen aanhaalt. In 2018 voorzien wij volgende budgetten voor fietsparkeren:100.000 euro investeringsbudget voor het residentieel fietsparkeren, 50.000 euro budget voor de verdere uitbouw van de andere stallingen in de stad, 120.000 euro voor de samenwerkingsovereenkomst met Mobiel op exploitatiebudget: medewerker fietsparkeren (detachering), monitoring fietsparkeren, ophaling en verwerking weesfietsen, plaatsen en onderhouden fietsaccomodatie, dienstverlening bij gestolen fietsen.5.000 euro voor het onderhoud van de bestaande fietsparkings Budabrug en K in Kortrijk. 50.000 euro overheadkosten (oa. personeel) voor uitbouw fietsparkeren. (voorbereiden nieuwe projecten: residentieel fietsparkeren, nieuwe bewaakte fietsparking Texture, …)Dat is 325.000 euro in totaal geen 100.000 euro zoals Groen beweert. Ter vergelijking: in Vlaanderen besteden steden en gemeenten gemiddeld 0,57 euro per inwoner aan fietsparkeren, in Kortrijk is dit 4,33 euro per inwoner op basis van budget 2018.”