De Kortrijkse Budabrug kampte sinds haar ingebruikname al meer dan honderd keer met problemen. Wel worden er ieder jaar minder problemen geregistreerd. Dit blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) opvroeg bij minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).
De nieuwe Budabrug in Kortrijk werd in gebruik genomen op 30 januari 2015 en er doken meteen kinderziektes op. “In 2015 was de brug 15 maal buiten dienst. "Op zich is dit niet vreemd. We hebben immers te maken met een beweegbare brug, een unieke technische installatie die niet eerst uitgebreid in een fabriek kon worden getest”, zo weet Bert Maertens.
Maar de meeste problemen deden zich voor in 2016. Toen was de brug maar liefst 36 keer buiten dienst.”Sindsdien gaat het de goede kant op. In 2017 waren er nog 27 onderbrekingen; in 2018 20. In de eerste helft van 2019 nog maar drie meer.”
Tot 85 uur hinder
Meestal zijn de onderbrekingen voor het weg- en/of scheepvaartverkeer van korte duur. Maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld tussen 18 en 20 maart 2017. “Eén van de slagbomen was toen defect.. Of tussen 30 mei en 3 juni 2016. Defecte tandwielen zorgden er toen voor dat de brug niet bediend kon worden. Gedurende 85 uur was er hinder voor het scheepvaartverkeer. Pas op vrijdag 3 juni konden de nodige herstellingswerken plaatsvinden.”