Op de Brugse gemeenteraad wordt vanavond het grote fietsplan voor de stad voorgelegd.
Een ambitieus dossier, een van de verkiezingsbeloften van SP.a. Het plan legt de invulling van Brugge fietsstad vast op lange termijn, tot zeker 2020. Grote voorbeeld blijft de Deense fietsstad Kopenhagen, waar fietsers voorrang krijgen in elke verkeersstroom.
Brugge IS een fietsstad: 94% Bruggelingen heeft een fiets in huis. Voor woon-werkverkeer, schoolverkeer én vrijetijdsverkeer gebruiken de Bruggelingen het meest de fiets van alle Vlamingen. Annick Lambrecht, schepen van mobiliteit Brugge: “We hebben die luxe: de mensen willen fietsen. Maar ze moeten daar voor beloond worden, met goede veiligheid en comfort, en daaraan willen we werken.”
Kasseien verdwijnen
En dat zijn meteen de twee grootste speerpunten van het Brugse fietsplan. In de binnenstad wil Brugge de kasseien systematisch vervangen, komen er extra fietsparkings, ook vlak bij de Markt, aparte fietsdoorgangen bij grote evenementen en markten, en fietsvriendelijke straten. Ook fietsen naar het werk, buiten de stad, moet beter én veiliger kunnen. Zo worden twee nieuwe fietsbruggen over de stadsvaart onderzocht.
Naast infrastructuurwerken wil Brugge ook een fietsvriendelijk imago opbouwen. Met nog meer openbare fietspompen, voetsteunen voor fietsers die aan het rood licht moeten wachten, buggyverhuur in fietsparkings, … zoals dé Europese fietsstad Kopenhagen ook allemaal kent. En dat tegen 2018.