Deze morgen werd de balkonrotonde in Brugge geopend. En dat is een stuk vroeger dan gepland.
De balkonrotonde is een belangrijk invalspunt om Brugge binnen te rijden. Het bouwwerk zal zwakke weggebruikers scheiden van gemotoriseerd verkeer. Het gaat om één van de eerste rotondes in zijn soort in Vlaanderen. De plannen kaderen in de opwaardering van de Brugse stationsomgeving langs de kant Sint-Michiels, maar moeten ook resulteren in een betere doorstroming van het verkeer en het openbaar vervoer.
Belevingsruimte
De balkonrotonde is een rotonde in twee verdiepingen. Op de bovenste verdieping rijdt het gemotoriseerd vervoer op een platform dat ongeveer twee meter boven maaiveld ligt. Onder die rotonde worden fiets- en voetpaden aangelegd en fiets- en voetgangerstunnels. Tussen de rotonde en het station ligt nu een groot plein, dat dient als belevingsruimte voor gemengd verkeer voor fietsers en voetgangers. Die sluit aan bij de busstrook richting het centrum, en er is ook een kiss & ride-zone.
10,8 miljoen euro
De werken schoten het voorbije anderhalf jaar aardig op. In april werd de rotonde al opengesteld voor het gemotoriseerd verkeer. Vandaag is ook de fiets- en voetgangerstunnel volledig af, en dat is enkele maanden vroeger dan voorzien, vooral te danken aan het zachte weer. De komende weken zorgt de aannemer nog voor de afwerking met onder meer leuningen en groenaanleg. Het totale prijskaartje zal 10,8 miljoen euro bedragen.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?