Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Het Agentschap Wegen en Verkeer wil de verkeerssituatie aan het complex E17-N382 in Waregem aanpakken met een ongezien systeem, het zogenaamde Diverging Diamond Scenario (DDI).
Het huidige complex kent op dit moment een moeilijke doorstroming met vaak files tot op de E17. Ook op de omliggende kruispunten van de N382 is er veel hinder. Er werden vier scenario's uitgewerkt waarvan het meest revolutionaire het beste leek, namelijk het Diverging Diamond Interchange scenario. DDI wordt al toegepast in de Verenigde Staten maar vindt ook stilaan zijn weg naar Europa. Zo zijn er Frankrijk al 70 voorbeelden.
Schranken
Met het systeem wordt gezorgd dat het verkeer dat linksaf moet - hetzij de E17 op, als de E17 af - minder hinder ondervindt. Daarom wordt het verkeer ter hoogte van de brug zelf geschrankt. Dat betekent dat het verkeer op de brug van het rechter- naar het linkerbaanvak wordt omgeleid. Op die manier moeten de bestuurders die links willen afslaan niet langer voor de verkeerslichten staan en gebruik kunnen maken van een bypass. Er zijn wel nog verkeerslichten voorzien, zodat het schranken veilig kan verlopen. De omliggende kruispunten worden aangepakt en er worden onder meer extra afslagstroken voorzien.
Fietsersbrug
Om de veiligheid van fietsers en om de doorstroming van het gemotoriseerde verkeer te verbeteren geeft AWV de voorkeur om fietsers weg te houden van het verkeerscomplex. Zo zal er even verderop een fietsbrug over de E17 aangelegd worden tussen de Kalkhoevestraat en de Keizerstraat. Het concept wordt nog verder uitgewerkt.