6 weekends lang werken spoorwegarbeiders aan de vernieuwing van het enkelspoor tussen Ieper en Komen. De dwarsliggers worden telkens over een afstand van 2 kilometer vervangen.
"De houten dwarsliggers worden uit het spoor gehaald. De rails worden open gelegd,” zegt Luc Pittonvils van Infrabel. “De houten dwarsliggers gaan eruit. Er worden nieuwe betonnen dwarsliggers in de plaats gelegd.”
Daarna komen nog een aantal speciale rijtuigen om de sporen perfect uit te lijnen en de ondergrond te stabiliseren. Hier is de spoorlijn is op het einde van haar levensduur. Ook 11 overwegen worden terzelfdertijd aangepakt.
Overwegen gefaseerd gesloten
“Die 11 overwegen gaan natuurlijk niet gelijktijdig dicht,” zegt Thomas Baeken. “Die worden gefaseerd gesloten omdat ze aan het werken zijn aan de spoorlijn voor de veiligheid. Dan kunnen we de overweg niet open houden en moet die afgesloten worden voor het wegverkeer.”
De vernieuwing van het spoor zal zo’n 18 miljoen euro kosten en later worden ook nog de rails vervangen. Volksvertegenwoordiger Roel Deseyn uit Kortrijk spreekt van een gemiste kans. In een parlementaire vraag pleit hij voor de aanleg van een dubbel spoor om de Westhoek beter te ontsluiten. Maar dat komt er voorlopig niet.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?