Vanavond staat Kortrijk centraal in ons verkiezingsdebat De Sleutels van de Stad. Met vijf lijsttrekkers debateren we over verschillende thema's in de stad. Veiligheid en vergroening komen aan bod, maar ook mobiliteit. Kortrijk heeft op vandaag geen uitgewerkt mobiliteitsplan. Zo zorgen maatregelen zoals de knip op de leiebrug in Bissegem voor wrevel. De knip terugdraaien, blijkt nu een optie te zijn.
Ruth Vandenberghe van Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk: "Misschien is die beslissing iets te voorbarig geweest. Moeten we terug 'from scratch' beginnen. Moeten we een algemeen mobiliteitsplan ontwikkelen en zien hoe we die leefbaarheid en verkeersveiligheid toch kunnen garanderen."
Wouter Vermeersch van Vlaams Belang Kortrijk:" Kortrijk is zowat de enige stad van Vlaanderen die geen plan heeft, geen mobiliteitsplan heeft. En dat is problematisch. Men moet een groot plan hebben dat gedragen is door de bevolking. En daar had u het ook correct. U hebt helemaal geen draagvlak voor maatregelen zoals de knip in Bissegem."
David Wemel van Groen Kortrijk: "Er is een grote groep mensen in Bissegem die heel tevreden is met de situatie aan de schoolpoort en in hun wijk. Spreek met de mensen aan de schoolpoort en in de omliggende wijken. Dus zomaar zeggen dat er geen draagvlak is, daar ga ik niet me akkoord."
Ruth Vandenberghe van Team Burgemeester Stadslijst Kortrijk: "Als ik burgemeester word, dan is één van de prioritaire zaken die moet worden aangepakt werk maken van een algemene mobiliteitsvisie, een algemeen mobiliteitsplan. Waarom is dat nog niet gebeurd? Omdat we bezig waren met enorm veel stadsvernieuwing. Er waren enorm veel werven bezig. Er moet telkens ingegrepen worden in functie van die verschillende werven, met omleidingen. Maar effectief, nu blijkt, en altijd eigenlijk, dat er enorm nood is aan een mobiliteitsplan. Eens we dit hebben kunnen we al die verschillende acties daarop aanhaken."
Debat Axel Ronse - Maxim Veys: wat met de trambus, fietsstraten en parkeerplaatsen?
De Kortrijkzaan heeft heel wat openbare werken moeten doorslikken. Het gelaat van de stad is in verandering, maar dat betekent dat de straat soms ook open moet. Denk aan de werken aan de stationstunnel (die nog tot 2025 duren), de Verlaagde Leieboorden, het Casinoplein,...
Eens die werken achter de rug zijn, zal de Doorniksewijk aan de beurt zijn. Waar er een trambus komt. Kandidaat-burgemeester Axel Ronse (N-VA) pleit er duidelijk voor dat de drukke levensader van de stad tweerichtingsverkeer blijft aanbieden. Hij wil ook dat de auto niet verbannen wordt uit de stad, ook al zijn er de voorbije twaalf jaar terechte veranderingen gebeurd in de openbare ruimte.
Voor Ronse moeten we ook stoppen met het schrappen van bovengrondse parkeerplaatsen. Bijvoorbeeld op het Rooseveltplein moet de inwoner of bezoeker zijn auto nog kwijt kunnen. Ook fietsstraten zijn op sommige plaatsen aan herziening toe. Zo is er nu één in de Van Belleghemdreef in Marke. Een lange en brede dreef. Voor zowel de fietser als de auto is het daar hinderlijk om traag achter elkaar te moeten rijden. "Wij willen absoluut vermijden dat het hele stadcentrum een fietsstraat wordt. Dat is wat de partij van Ruth Vandenberghe wil. Ik wil eerder de huidige onveilige fietspaden aanpakken dan nog meer fietsstraten creëren."
Maxim Veys (Vooruit) komt ook terug op de trambus. Die kan, in de Doorniksewijk, in combinatie met tweerichtingsverkeer, vindt hij. Maar dan moeten de parkeerplaatsen weer weg. En dat zint N-VA dan weer niet. Veys pleit ervoor om de trambus in te zetten om zo beter openbaar vervoer te hebben tussen Hoog-Kortrijk en het station. Over één- of tweerichtingsverkeer spreekt hij zich minder uit. Vooruit wil vooral luisteren naar de buurt. Als die parkeerplaatsen wil houden, dan kan je er moeilijk ook een veilige fietsomgeving én ruimte voor auto's en de trambus realiseren.