West-Vlaam­se kies­cam­pag­nes op soci­a­le media: wei­nig ori­gi­neel en wei­nig kwaliteit”

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Weinig originele filmpjes en ook de kwaliteit laat te wensen over. Zo evalueert politiek communicatie-expert Reinout Van Zandycke uit Roeselare de afgelopen campagne van de West-Vlaamse politici op de sociale media. Wel stelt hij bij alle partijen een mix vast met klassieke communicatie en dat is volgens de expert de goeie manier.

"Als we kijken hoe de West-Vlaamse lijsttrekkers het vandaag doen met Facebook en Instagram, en dan vooral video, dan zie je dat er eigenlijk veel eigen technieken en talenten worden gebruikt en dat niet iedereen het team, de skills en eigen technieken en ook het talent heeft om een super succesvolle video te maken," zegt expert Reinout Van Zandycke.

"Bij de start van de eerste social media campagne werd er veel meer geïnvesteerd in kwalitatieve video's. Vandaag zien we dat er vooral geïnvesteerd wordt in kwantiteit, in heel veel zichtbaarheid."

De kwalitatiefste video's zijn volgens de communicatie-expert die van Melissa Depraetere. Hij wijst op het team dat achter de voorzitter van Vooruit staat. De meeste comments waren voor Vlaams Belang.

En ook al zitten we in een digitaal tijdperk: de fysieke campagne blijft belangrijk. " Het is natuurlijk heel tijdsintensief, die huisbezoeken of van markt naar markt gaan, maar het persoonlijk contact is nog altijd heel, heel krachtig."

Kate Baert
Jeroen Vercruysse

jeroen.vercruysse@focus-wtv.be

Jeroen Vercruysse