De politiezone Arro Ieper start een campagne om kinderen, jongeren maar ook volwassenen bewust en veilig te leren omgaan met internet.
De politiezone sloeg de handen in elkaar met het parket, het onderwijs en Child Focus.
Het West-Vlaamse parket, afdeling Ieper, merkt op dat tien procent van de instromende dossiers handelt over oplichting, waarvan het grootste deel via het internet. Meestal hanteren daders telkens een gelijkaardige methodiek, maar wordt het anders verpakt, zoals recent de fraudemails van Telenet, Bol.com of inningsmails van de politie.
Sextortion
Arro Ieper lanceert daarom de campagne "Veilig online". Voor de brede bevolking wordt er samengewerkt met de buurtinformatienetwerken. Er is een affiche ontwikkeld met vijftien "tips en tricks" en er zullen voordrachten gegeven worden in alle gemeenten binnen de zone.
Maar er is ook gedacht aan kinderen en jongeren. Arro Ieper sloeg ook de handen in elkaar met de stad om samen met Child Focus alle leerlingen van het derde leerjaar bewust te maken van de gevaren online. Bedoeling is om ook de ouders te sensibiliseren en te betrekken in het verhaal. Achtenveertig scholen tekenden al in. De campagne sluit aan bij die van Child Focus rond sextortion, die vandaag werd gelanceerd.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?