
Als gevolg van de aanslagen in Brussel, kregen alle scholen een bericht van Vlaams minister van onderwijs Crevits. Wij gingen een kijkje nemen in Brugge en Wevelgem.
Het bericht van Crevits bevatte deze informatie: "Er zijn geen indicaties dat scholen geviseerd worden, maar op plaatsen waar veel mensen samen komen, is extra waakzaamheid geboden. Deze aandachtspunten zetten jou en je team verder op weg."
1. Hou de leerlingen bij een volledige lesdag zo veel mogelijk ook ’s middags op school onder toezicht van het eigen personeel.
2. Probeer de leerlingen op het einde van de schooldag zo veel mogelijk ‘druppelsgewijs’ de school te doen verlaten en niet gelijktijdig. Geef leerlingen ook de boodschap om niet aan de schoolpoort te blijven hangen. Dit geldt ook indien er maar een halve lesdag voorzien is of een ander dagregime (bv. examens).
3. Beperk het aantal personen die sleutels bezitten tot een strikt minimum. Zorg ervoor dat je te allen tijde weet wie welke sleutels in zijn bezit heeft en neem indien nodig maatregelen om dat aantal in te perken.
4. Wees alert voor personen die niet thuishoren op school. Laat op het schoolterrein enkel mensen binnen die er effectief moeten zijn.
5. Maak ook met de ouders afspraken om zo weinig mogelijk op de school te komen.
6. Laat mensen die de leerlingen goed kennen als ‘sluiswachter’ optreden bij de in- en uitgangen van de school.
7. Beperk eventueel het aantal toegangen tot de school.
8. Hou de schoolpoort zo veel mogelijk gesloten. Zorg er wel voor dat de evacuatiewegen vrij zijn.
9. Als de speelplaats uitgeeft op een straat, voorzie dan extra toezicht tijdens de speeltijden.
Activiteiten
1. Grote evenementen die je plande, stel je het best uit of schrap je.
2. Stel eventuele geplande extra-murosactiviteiten uit of schrap ze.
3. Blijf overdag binnen de terreinen van de school.
4. Wie vanochtend al vertrok op uitstap, hoeft niet vervroegd terug te komen.
Morgen
"Alle scholen mogen morgen weer open gaan", laat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) in de vooravond weten.