De zeehaven van Brugge is te veel een eiland, en moet zich op meerdere vlakken een nieuw gezicht aanmeten.
Dat blijkt uit een profielstudie die in opdracht van het havenbestuur is uitgevoerd, en die vanmiddag is voorgesteld in Brugge tijdens een congres. Het havenbestuur wil met de bevindingen aan de slag, om zo partners te zoeken voor de havenactiviteiten. Bij inwoners, regionale bedrijven én andere havens.
Renaat Landuyt (Voorzitter MBZ): "Een grote symboliek is het verhaal van de Ringvaart, die pakken we nu aan. In de jaren 1980 zei men: blijf daaraf, de haven is van de zee. Nu zeggen we: we openen de poorten en sluizen voor de haven, omdat er ook een voordeel is voor de stad."
Meerwaarde
De haven moet ook op zoek naar economische meerwaarde. Zo moet er een nieuwe containerstrategie komen. Joachim Coens (Directeur MBZ): "Dit is ook door de schaalvergroting van de schepen. De nautische toegankelijkheid is er, maar ze hebben lading nodig, en daar moeten we op inzetten. Eerst en vooral willen we een investeringsmaatschappij die samen met bedrijven daarin wil investeren, en anderzijds moeten we een maritieme logische zone uitbouwen.