Nieuws

Zee­brug­ge en Oos­ten­de heb­ben het moei­lijk met Short­sea Shipping

'Shortsea Shipping blijft groeien', zegt het promotiebureau SS Vlaanderen. De tonnage van het vorige recordjaar 2014 werd in 2015 van de tabellen geveegd met 2 miljoen ton meer behandelde cargo. In Zeebrugge en Oostende vallen de cijfers wat tegen.

Met 98.810.471 ton shortsea lading (import en export) is Antwerpen de absolute motor van de groei van SSS. Er was een sterke stijging t.o.v. 2014 met 4.693.025 ton (+ 5%) en dit in alle goederensoorten. De haven van Gent kende met 16.125.186 ton shortsea lading een daling van 1.350.467 ton (- 7,73%) t.o.v. 2014.

Zeebrugge daalt

Zeebrugge had met 28.679.484 ton een daling van 3,93% of 1.172.596 ton minder behandelde cargo. De haven van Oostende viel terug op een shortsea trafiek van 1.272.946 ton (-10%) De globale trafiek bestaat voor 56% uit import lading (+2,7% t.o.v. 2014) en 44% export lading (ongeveer stabiel). Enkel in Zeebrugge is de export sterker dan de import. Het percentage shortsea t.o.v. de totaal behandelde lading (shortsea én deepsea) verschilt uiteraard van haven tot haven.

Oostende zakt verder weg

Oostende scoort bijna 100%. Antwerpen heeft als meer in het hinterland gelegen haven 47,41% shortsea lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 61,17% en 74,85%. Het groot belang van shortsea shipping voor de vier Vlaamse havens samen wordt ook geïllustreerd door het globale aandeel van liefst 52,80% in alle behandelde maritieme tonnage samen. In tonnage en % uitgedrukt dus belangrijker dan het deepsea verkeer.

In het vorige recordjaar 2014 was dit exact 53,13%. Shortsea verankert zich steeds sterker in onze havens. Het recordtonnage van bijna 145 miljoen ton in 2015 en liefst 63,7% groei sinds 1999 bevestigen ook de duurzame verankering van shortsea shipping in de Europese transportketen. Voor de 4 havens samen en verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep: 39,9%. Gevolgd door vloeibare bulk 31,5%, droge bulk 13%, roro 11,2% en stukgoed 4,4%. Globaal en bekeken t.o.v. 2014 stegen de tonnages van de vloeibare bulk met 7,4%, roro met 3,6% (in 2014 nog licht verlies t.o.v. 2013) en stukgoed met 3,2% (in 2014 - 5% t.o.v. 2013).

De containertrafiek in tonnen verloor 2,4%, te verklaren door de gevolgen van gewijzigde aanlopen in Zeebrugge en de verschuiving van een rederij in Gent (Antwerpen groeide). Droge bulk verloor 2,5%. De zee-riviertrafiek blijft het moeilijk hebben. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werden 1.022.102 ton shortsea goederen vervoerd (een daling van - 41.127 ton of – 3,87% t.o.v. 2014). Voor het Albertkanaal werden 217.564 tonnen genoteerd (een daling van 59.893 ton of - 21,59% t.o.v. 2014).

De zeerivier schepen hebben desondanks een zeer belangrijke troef: ze brengen de lading ver landinwaarts, vaak tot op een laad/losplaats dichtbij de klant.

Stefaan Kerger

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?