Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De haven van Oostende verwacht een grote toekomst voor waterstof. "Maar wellicht gaan de groep rond Deme, de haven en PMV ook wat leergeld betalen. Op zo’n schaal zijn er nauwelijks voorbeelden van groene waterstofcentrales", zegt Pieter Boussemaere die Klimaat doceert aan hogeschool Vives.
Er wordt tot nu nagenoeg nergens duurzame of groene waterstof gemaakt. De Europese commissie trekt er wel miljarden voor uit om businesscases uit de grond te stampen. De Colruytgroep experimenteert al een poos moedig in Antwerpen en ook in Nederland is er een kleinere centrale.
"Onderzoek doen en investeren in waterstof is sowieso een goed idee. Waterstof is een fantastisch ding. Je kunt daar zowat alles mee doen wat we nu doen met fossiele brandstoffen. Je kunt er auto’s mee laten rijden. Je kunt er vrachtwagens en vliegtuigen mee laten rijden. Je kunt er de hoogste temperaturen in de industrie mee bereiken", zegt Pieter Boussemare, docent Klimaat aan Vives Hogeschool Brugge.
"Oostende zal leergeld betalen"
Maar gemakkelijk is het zeker niet. Oostende zal dus leergeld betalen. Zo moet er bij de fabriek ook al een ontziltingsinstallatie komen die 1 miljard liter kanaalwater kan zuiveren. Op zich is waterstof maken eenvoudig, maar het rendement is niet bijster hoog.
Pieter Boussemare: "Als je van water en elektriciteit waterstof maakt, zit je sowieso al aan 25 a 30 procent verlies. Ga je er terug elektriciteit van maken van die waterstof, heb je nog eens minimum 60 procent verlies. Dus stel dat je met windmolens 100 stukjes energie opwekt, kun je er nadien misschien 30 tot 40 van gebruiken."
In Oostende rekent men ook op stroomoverschotten van turbines op zee tijdens dalmomenten in de consumptie. Maar de klimaatdeskundigen waarschuwen dat een centrale die alleen maar dan werkt niet rendabel kan zijn. Er is nog heel veel studiewerk nodig.
BEKIJK OOK: