Sea Patris afgevaren

Na twee weken detentie en enkele dagen arrest is gisterenavond het autoschip Sea Patris afgevaren uit de haven van Zeebrugge.
De Griekse rederij MCCL heeft de ca. 166.000 dollar aan achterstallige lonen uitbetaald, wat overeenkomt met drie maanden salaris voor de 23 bemanningsleden. Ook alle vastgestelde inbreuken met betrekking tot de veiligheid werden hersteld.
Het autoschip Sea Patris kwam op 31 januari uit Le Havre aan in de haven van Zeebrugge. Na een controle door de Internationale Transport workers’ Federation (ITF) en de scheepvaartinspectie (PSC) werd het daar aan de ketting gelegd. De lonen van de 23 bemanningsleden bleken al drie maanden niet uitbetaald en er werden ook verschillende inbreuken vastgesteld op de SOLAS-wetgeving (International Convention for the Safety of Life at Sea).
“Het niet tijdig uitbetalen van de salarissen is een zware inbreuk op de nationale en internationale wetgevingen en is een vorm van sociale dumping en oneerlijke concurrentie”, zegt ITF-inspecteur Christian Roos. “Het was bovendien niet de eerste keer dat deze rederij hierop werd betrapt.”
Corruptie
Bovenop de al vastgestelde inbreuken vernamen de inspecteurs vorige week ook nog dat de Oekraïense bemanningsleden steekpenningen moeten betalen aan hun scheepsagentschap in Odessa om een arbeidsplaats te bekomen. Eén bemanningslid betaalde liefst 4.000 USD, een bedrag equivalent aan drie maanden salaris. Dat betekent dat de bemanningsleden eigenlijk een deel van hun arbeidsovereenkomst gratis werken. "Dat is pure corruptie. Steekpenningen vragen om een arbeidsovereenkomst te bekomen, is in strijd met de Maritieme Arbeidsovereenkomst (MLC) en kan aanzien worden als een vorm van mensenhandel”, zegt Christian Roos, ITF-inspecteur. “Naar het schijnt zijn er in Odessa ongeveer 450 agentschappen actief waarvan er 400 steekpenningen zouden vragen. We gaan bekijken welke acties we hiertegen kunnen ondernemen.”
“We blijven het schip uiteraard opvolgen. De bemanningsleden hebben onze contactgegevens en ze weten dat ze ons altijd kunnen vragen om hen te assisteren. De ITF heeft 140 inspecteurs, wereldwijd, en de Sea Patris staat bovenaan de lijst van op te volgen schepen", besluit Christian Roos.