
Roularta uit Roeselare heeft in de eerste helft van dit jaar bijna 11 procent minder inkomsten uit advertenties gehaald dan in dezelfde periode vorig jaar.
De daling is dus nog sterker dan de "5 à 10 procent" waarvoor het bedrijf vorige maand waarschuwde.
Niet alleen de reclame-inkomsten gingen de dieperik in, ook de omzet uit de printactiviteiten voor derden daalde met 7,3 procent. Of het zal beteren in de tweede jaarhelft, is moeilijk te zeggen. " Het is in de hele mediasector moeilijk omrent de reclamebestedingen in de markt om een prognose te maken", luidt het. Wel verwacht Roularta een positieve impact van de integratie van "sterke merken" zoals Libelle, Flair en Feeling. Die waren nog niet in de cijfers van het eerste semester opgenomen.
Roularta heeft grote veranderingen doorgemaakt in het voorbije jaar. Het verkocht eerst zijn belang van 50 procent in Medialaan en verwierf op hetzelfde moment de helft van Mediafin. Daarna kocht het de vrouwenbladen (Flair, Libelle...) van Sanoma.