Nieuws

Rou­lar­ta zet mes in gra­tis bladen

2019-09-26 00:00:00 - Roularta zet mes in gratis bladen

Roularta halveert het aantal edities van Deze Week, de vroegere Streekkrant. Dat schrijft De Tijd donderdag.

De gratis huis-aan-huisbladen zijn al langer een kiezel in de schoen van de West-Vlaamse mediagroep. Ze zijn nog altijd van groot belang voor het beursgenoteerde mediabedrijf. Advertenties in bladen zoals Deze Week en De Zondag brachten in de eerste jaarhelft 27,5 miljoen euro op. Maar dat cijfer staat onder druk. De verkoop van advertenties in die lokale, gratis pers daalde in de eerste zes maanden met bijna 15 procent tegenover vorig jaar.

Roularta schrapt bijna de helft van de regionale edities van Deze Week. De mediagroep maakt een regionale opdeling om lokale handelaars de mogelijkheid te bieden alleen in hun regio naar keus te adverteren. Er zijn nu 36 edities. Roularta gaat nu regio's samensmelten en het aantal edities terugbrengen naar 17 à 20. "We grijpen in in de regio's waar de rendabiliteit het zwakst is. Dat zijn regio's die ons geld kosten," zegt Roularta-topman Xavier Bouckaert.

Ook het bereik van het merk staat onder druk, blijkt uit de CIM-cijfers van vorige week. Deze Week bereikte in 2018 nog 1,1 miljoen lezers tegenover 1,4 miljoen een jaar eerder.

Belga