Mediagroep Roularta uit Roeselare heeft vorig jaar bijna 13 miljoen euro verlies gemaakt. In 2016 was er nog een winst van 20 miljoen. De reclame-inkomsten vielen flink terug.
De gratis bladen haalden minder advertenties binnen, en ook de losse verkoop van magazines daalde. De rode cijfers zijn ook te wijten aan de hogere belastingen die Roularta moet betalen, zegt de groep. In het najaar verkochten ze wel hun helft in Medialaan, de groep boven VTM, en namen ze onder meer de krant De Tijd over. Roularta houdt daar een aanzienlijke meerwaarde aan over.
"Met Mediafin hebben we een bedrijf dat zeer sterk presteert. Het biedt hoogkwalitatieve journalistiek en heeft ook een succesvol digitaal parcours afgelegd. We laten ze verder hun eigen koers varen", aldus CEO Xavier Bouckaert. De overname van enkele Sanomabladen vormt volgens de CEO een mooie aanvulling op de bestaande magazineportefeuille. "We misten wat vrouwenbladen. Bovendien heeft een blad als Flair ook digitaal erg veel succes. We verwachten hier mooie synergieën, op het vlak van abonnementen en van onze drukkerij in Roeselare".