
Er staat een Vlaams proefproject met een zelfvarend schip op stapel.
Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts bekendgemaakt ter gelegenheid van de derde editie van de Ecorace Challenge in Damme en Brugge. Weyts: “Ik wil nog meer transporteurs naar de waterweg lokken. Elke vracht die over de waterweg gaat, moet niet over de weg”.
Autonoom schip
De Vlaamse waterwegbeheerders (Waterwegen & Zeekanaal nv en NV De Scheepvaart), de KU Leuven en het Noorse bedrijf Marintek slaan de handen in elkaar om een ambitieus pilootproject met een autonoom varend schip te lanceren op de Vlaamse waterweg. Onder de naam RAVEN (Remote-controlled and Autonomous Vessels for European and National waters) komt er welllicht in Vlaanderen een proeftracé waarbij een schip autonoom zal varen. Onderweg zal het schip alle mogelijke obstakels (zoals een sluis en bruggen van verschillende hoogte) autonoom moeten passeren.
Europese steun
Vlaanderen neemt met dit proefproject een voortrekkersrol op binnen de EU en doet dus een beroep op Europese steun. Het project kreeg al een eerste positieve beoordeling, en er wordt verwacht dat de financiële steun toegekend zal worden. Indien definitieve goedkeuring wordt verkregen, moeten er enkele aanpassingen gebeuren aan de regelgeving en aan de waterweginfrastructuur. Het project kan dan medio 2017 van start gaan. “We slaan met dit project twee vliegen in één slag”, zegt Weyts. “We kunnen met autonoom varen nog meer uit onze waterwegen halen. Tegelijkertijd maken we de binnenvaart nog aantrekkelijker in de ogen van transporteurs die nu nog voor vrachtwagens kiezen”.
Ecorace Challenge
Weyts bracht het nieuws over het autonoom varen in de marge van de derde Ecorace Challenge in Damme en Brugge, die dit jaar kon uitpakken met een primeur: een autonoom navigerend vaartuig.
De derde editie van de Ecorace Challenge voor studententeams ging dit jaar door op de Damse Vaart in Damme en Brugge. Een recordaantal van zeven teams (waarvan vier met internationale samenstelling) kwam met een innovatief, performant en duurzaam vaartuig met een alternatieve aandrijving. De wedstrijd promoot het hedendaagse, creatieve, innovatieve en duurzame karakter van de Vlaamse binnenvaart. Studenten, academici en sponsorende bedrijfsleiders worden via de Ecorace Challenge betrokken bij de waterweg.
Om de Ecorace te winnen moesten de studententeams een ecologisch vaartuig bouwen op basis van een innovatieve en alternatieve aandrijving. Met dat vaartuig moesten de studenten verschillende competitieve proeven doorstaan: sprint, slalom, uithouding… De race lokte op 14 en 15 mei dan ook heel wat kijklustigen naar de oevers van de Damse Vaart.
Businessplan
De teams stelden ook een businessplan voor aan een professionele jury. De binnenvaart is immers een concurrentiële omgeving die nieuwe gebruikers met economische argumenten moet kunnen overtuigen.
De Ecorace Challenge is een initiatief van de Vlaamse waterwegbeheerders Waterwegen en Zeekanaal NV en nv De Scheepvaart om de binnenvaart als duurzame transportmodus te promoten. De waterwegbeheerders willen met deze wedstrijd een impuls geven aan de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen en nieuwe materialen voor binnenvaartschepen. Verder willen ze de interesse opwekken van de academische wereld voor innovatie in de binnenvaart. De actie richt zich dan ook naar studententeams van universiteiten en hogescholen, die een duurzaam vaartuig in schaalmodel (6m lang en 1,2 m breed) ontwikkelen.
Voor de editie van 2016 werden vier prijzen uitgereikt aan volgende teams ter waarde van 1.000 euro:
* Prijs ‘all round cargo’: KU Leuven Ecochallenge Team
* Prijs ‘all round no cargo’: Dutch Solar Boat Team
* Prijs ‘meest innovatieve vaartuig’: KU Leuven Ecochallenge Team
* Prijs ‘beste business plan’: KU Leuven Navex e-Boat Team