Nieuws

Pop-up boe­ren­markt sen­si­bi­li­seert con­su­men­ten over dalen­de voedselprijzen

Op de parking van Albert Heijn in Roeselare verkopen jonge West-Vlaamse land- en tuinbouwers hun producten aan de prijs die zij er voor krijgen. De actie moet de consument sensibiliseren over de dalende voedselprijzen.

Op de pop-up boerenmarkt verkopen de land- en tuinbouwers van 10u30 tot 12u30 hun producten aan de prijs die zij er voor krijgen. Op die manier willen ze burgers en consumenten sensibiliseren over de lage prijs die zij vandaag voor hun producten krijgen. De actie is een initiatief van Groene Kring, de vereniging voor jonge land- en tuinbouwers.

Dalend inkomen

Boerenbond publiceerde op 19 december de cijfers over het land- en tuinbouwinkomen voor 2014. Hieruit is gebleken dat het inkomen van de Vlaamse land- en tuinbouwers daalt met 19%.

“Met onze actie willen we de burgers en consumenten sensibiliseren over de lage prijs die we vandaag voor onze producten krijgen. Nochtans doen we alle mogelijke inspanningen op vlak van kwaliteit, traceerbaarheid en dierenwelzijn en milieu. Het enige wat ontbreekt, is een eerlijke marge om deze investeringen terug te betalen en er ook een inkomen uit te halen”, aldus Alexander Maenhoudt, voorzitter Groene Kring West-Vlaanderen.

De redactie

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?