Onderzoek over samenwerking havens Zeebrugge en Antwerpen
De havenbesturen van Zeebrugge en Antwerpen hebben opdracht gegeven aan Deloitte en Laga tot een complementariteitsonderzoek voor een mogelijke samenwerking.
Sinds begin dit jaar worden er constructieve gesprekken gevoerd tussen de havenbesturen van Zeebrugge en Antwerpen. Die gesprekken hebben recent geleid tot het gezamenlijk opstarten van een economisch complementariteits- en robuustheidsonderzoek. Het onderzoek moet de lopende vormen van samenwerking evalueren en de mogelijke meerwaarde rond alle mogelijke vormen van samenwerking voor beide havens te objectiveren. Een samenwerking is maar aan de orde als beide havens hier versterkt uitkomen. Het complementariteitsonderzoek zal wellicht in het eerste kwartaal van 2019 klaar zijn.
Antwerpen
De haven van Antwerpen behandelt jaarlijks zo'n 223 miljoen ton internationale maritieme lading en huisvest de grootste geïntegreerde (petro)chemische cluster in Europa. Het havenbedrijf zorgt, direct en indirect, voor een totaal van rond de 143.000 jobs en voor een toegevoegde waarde van bijna 19 miljard euro. Havenbedrijf Antwerpen is een NV van publiek recht, met de stad Antwerpen als enige aandeelhouder. Het stelt ruim 1.500 medewerkers te werk.
Zeebrugge
De zeehaven van Brugge, is in de wereld een voorname roll-on/roll-off- en diepzeecontainerhaven met een jaarlijkse totale goederenoverslag van bijna 40 miljoen ton. Het is het aanbod van zowel intra-Europese als intercontinentale diensten dat van Zeebrugge een belangrijke toegangspoort maakt tot de Europese markten. Zeebrugge focust zich ook op de overslag van conventionele ladingen, vloeibaar aardgas, cruises en niet in het minst op de behandeling van nieuwe wagens en ‘high & heavy’-ladingen. Met jaarlijks 2,8 miljoen eenheden behoort de kusthaven tot de top van autohavens in de wereld. De kusthaven ontwikkelt zich ook als een voedingscluster.