Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
In Brugge is op de oude Vismarkt ´Van Visser Tot Vork´ gelanceerd. Een promotiecampagne waarbij Brugge en Zeebrugge de lokale visserij in de kijker zetten. De boodschap is dat we met z'n allen te weinig vis uit de korte keten eten.
Mensen dragen de Noordzeevissers wel in hun hart, maar als het aankomt op het kopen van lokale vis, kunnen we een tandje bijzetten, zo blijkt. "De Japanners, Spanjaarden en vooral de Italianen zitten toch wel makkelijk op het dubbele van onze consumptie van vis", zegt Maarten Du Bois van beroepsorganisatie VISGRO.
"Mensen weten niet wat lokale vis is"
Op de Vismarkt in hartje Brugge leren de lokale bevolking én de (inter)nationale toeristen hoe je lokale vis lekker klaarmaakt. En dat is nodig vindt Stephan Batsleer van restaurant Lobster Pot in Brugge: "Ik denk dat mensen niet altijd weten wat lokale vis is. Daarom moeten wij als visambassadeur blijven kloppen op die nagel om mensen te vragen om lokaal te kopen."
Op 1 oktober is er met 'Van Visser tot Vork' een groot slotevenement aan de oude vissershaven van Zeebrugge. Daar kun je proeven van de zowat 50 lokale vissoorten die bij ons aan land komen.