Geld in het water gegooid zegt maritiem journalist Luc De Wandel over het kanaal op zee langs de Oostkust.
Het plan leeft om de binnenvaart van uit Zeebrugge over zee naar Antwerpen te loodsen. Dat zou de ideale ontsluiting zijn van de kusthaven. Maar volgens Knokkenaar Luc De Wandel zal het bij een natte droom blijven want een dergelijke constructie zou niks uithalen.
“We varen de haven uit hier we zouden dan gaan door die nieuwe opening in de oostelijke havendam. Zo verder kort langs de kust bijna tegen het strand langs de eilanden die niet aan ene gesloten zijn waar nog stroming tussen kan en zo verder langs de nieuwe jachthaven van Cadzand en zo verder langs de Westerschelde “
De creatie van een aantal buffers voor onze kust moet het mogelijk maken voor binnenschepen om over zee tussen Zeebrugge en Antwerpen te varen.
Door het kanaal op zee wordt de vaartijd naar het hinterland een heel stuk korter en kunnen er grotere tonnages worden vervoerd. Maar er ligt nog een groot risico onder water.
Voor de binnenvaart is een kanaal op zee geen prioriteit nu Zeebugge geen grote rol meer speelt in de containertrafiek. Want de estuaire vaart, dat is vervoer met zeewaardige binnenschepen, zit zelfs met een tekort aan vracht.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?