Gadget- en vlaggenverkoop piekt voor WK Voetbal
We staan op precies een maand van de openingswedstrijd van de Rode Duivels op het wereldkampioenschap voetbal in Rusland. Op 18 juni nemen ze het in Sotsji op tegen Panama.
De supportersgekte rond de nationale ploeg moet nog wat op gang komen, maar de producenten van gadgets en vlaggen zijn tevreden. Zij hadden gevreesd dat het allemaal wat minder zou zijn dan twee jaar geleden tijdens het EK in Frankrijk, maar dat blijkt toch mee te vallen.
Bij NV Waelkens in Oostrozebeke draaien de naaimachines op volle toeren. Daar worden Belgische vlaggen gemaakt, maar ook heel wat promotiemateriaal zoals spandoeken en beachflags. Benedikt Waelkens: "De hype is iets trager op gang gekomen dan twee jaar geleden voor het EK, maar we voelen toch dat het hetzelfde effect zal zijn als andere jaren."
Gadgets
Ook bij Goodmark in Kuurne eenzelfde verhaal. "Omdat het WK in Rusland is en niet in Frankrijk zoals het vorige EK, hadden we verwacht dat het wat kalmer zou zijn. Toch hebben we een heel erg goeie verkoop gehad, en krijgen we nog dagelijks aanvragen binnen", zegt Delphine Turpyn. In Kuurne maken ze verschillende gadgets met de Belgische driekleur, zoals stiftjes, brillen en pruiken. Dezelfde gadgets worden ook verdeeld in onder meer Frankrijk, Duitsland en Portugal, allemaal in hun respectievelijke kleuren uiteraard. Grote sportevenementen zijn belangrijk voor bedrijven als Goodmark en Waelkens. Een groot voetbaltoernooi zoals het WK of een EK betekent een omzetstijging tot bijna 10 procent.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?