Nieuws

Fil­ezwaar­te in West-Vlaan­de­ren neemt toe

Eén op vier West-Vlaamse bedrijven ondervindt veel tot redelijk veel last van files.

Dat besluit UNIZO West-Vlaanderen op basis van de indicatoren van het Vlaams Verkeerscentrum. Sinds 2011 is er een globale stijging van de filezwaarte op de West-Vlaamse snelwegen merkbaar. "Door files lopen bedrijven klanten mis, geraken werknemers niet tijdig op het werk en komen leveringen of bestellingen te laat aan", zegt directeur Frederic Serruys. "Files hebben bijgevolg een grote impact op de efficiëntie van bedrijven. Maar ook op de economie".

Uit een bevraging van UNIZO bij 989 KMO’s blijken 4 op 10 Vlaamse ondernemingen zich zorgen te maken over de files. Vooral KMO’s in Antwerpen en Vlaams-Brabant ondervinden veel last. West-Vlaamse bedrijven ondervinden het minst last. Toch geeft één op vier West-Vlaamse bedrijven aan veel tot redelijk veel last te ondervinden.

Structurele oplossingen nodig

Frederik Serruys: “Bedrijven proberen wel creatief met het fileleed om te gaan, door bijvoorbeeld werknemers van in de omgeving aan te werven, flexibele werktijden, of zelfs van locatie te veranderen. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat bedrijven delokaliseren omwille van een onvoldoende ontsloten weggennet. De weginfrastructuur moet de bedrijven tegemoet komen en niet andersom.” De aanleg van de A11, die voor een vlotte verbinding moet zorgen tussen het Brugse binnenland en Zeebrugge, is uiteraard een goede zaak. Maar volgens UNIZO West-Vlaanderen is er nog steeds veel werk aan de winkel. Zo is een structurele oplossing voor de ontsluiting van de westhoek en de westkust noodzakelijk. UNIZO verwijst ook naar de stijgende problemen bij het binnenrijden van onze West-Vlaamse steden.

De redactie

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?