Compromis rond uitbreiding rangeerstation Zwankendamme
De ontsluiting van de Brugse zeehaven via het spoor opnieuw een stap dichterbij.
De stad heeft een compromis kunnen maken met Tuc-rail, de uitvoerder van de werken voor de nieuwe sporenbundel in Zwankendamme.
Flankerende maatregelen
In Zwankendamme moet een groot rangeerstation voor goederentreinen komen, om goederen in en uit de haven te krijgen via het spoor. Brugge had flankerende maatregelen gevraagd om de hinder voor de buurtbewoners te beperken. Maar Vlaanderen kende een vergunning toe, zonder die voorwaarden mee te nemen. De stad ging daartegen in beroep, en nu ligt er een nieuw voorstel op tafel.
Franky Demon (Schepen van Ruimtelijke Ordening & Vergunningen): We zijn tot een erg aanvaardbaar compromis gekomen. De buren zullen zelf kunnen beslissen of ze hun geluidsschermen met groen bekleden of niet. De oevers zullen met groen bedekt worden, de monitoring van het geluid zal er komen, en het fietspad zal maximaal gevrijwaard blijven. Als er echt werfverkeer over moet, zal er met lichten worden gewerkt.