Nieuws

Brug­ge lan­ceert beleids­plan voor winkelgebied

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

De stad Brugge pakt uit met een beleidsplan om de kwaliteit van winkels en horeca in het kerngebied beter te sturen.

De binnenstad van Brugge niet volledig overlaten aan toeristische winkels die zich enkel richten op chocolade, bier en souvenirs. Dat is de kern van de beleidsvisie van de stad, om te komen tot een zo divers en kwalitatief mogelijke mix van handelszaken. "Als je niets doet worden het allemaal souvenir- en toeristenwinkels," zegt burgemeestert Dirk De fauw.

"Nu is er een plan waarbij de stad in verschillende zones wordt opgedeeld. Er wordt niet geraakt aan de bestaande handelszaken. Maar nieuwe willen we in een bepaalde richting duwen."

Horeca uit hoofdwinkelas

Ook horeca wordt verbannen uit de hoofdwinkelassen zoals de Steenstraat, Geldmuntstraat en de Noord- en Zuidzandstraat. Net als superettes. Zo wil de Nederlandse keten Jumbo een city-winkel openen in de Steenstraat. "In de hoofdwinkelstraten hoeft geen horeca te komen," zegt De fauw. "Wat er is kan blijven. Maar er zijn genoeg pleintjes en straten waar er een evenwicht gevonden wordt tussen handel en horeca."

Amsterdam achterna

Enkele jaren geleden probeerde de stad Brugge de komst van een Mac Donalds in een voormalig bankkantoor tegen te houden, op basis van het ruimtelijk uitvoeringsplan. Tevergeefs. Nu wil de stad de gepaste invulling van een leegstaand handelspand afdwingen door middel van een verordening. "We doen Amsterdam na, zij hebben ook een instrument om kaaswinkels te eren en kwaliteit aan te trekken. Dat gaan we juridisch omzetten, ik hoop tegen de zomer volgende zomer dit goed te keuren in de gemeenteraad.

De binnenstad van Brugge telt ruim 150 handelszaken die etenswaren verkopen. Bijna de helft daarvan focust op chocolade en snoep.

2021-09-14 00:00:00 - Brugge lanceert beleidsplan voor winkelgebied - whatsapp_image_2021-09-14_at_11.37.38_1.jpeg
Lorenzo Dejonghe