
Bij Bombardier in Brugge is een prototype van een M7-dubbeldeksrijtuig voorgesteld.
Dat gebeurde op een werkvergadering, in aanwezigheid van minister van Mobiliteit François Bellot en van de NMBS-CEO Sophie Dutordoir. De M7 is één van de levensaders voor de Brugse fabriek. De eerste rijtuigen zouden in het najaar aan de NMBS worden geleverd.
De NMBS plaatste eind 2015 een bestelling voor 445 M7-dubbeldeksrijtuigen bij Bombardier, goed voor 1,3 miljard euro. Deze toestellen zouden worden geleverd tussen september 2018 en eind 2021.
Werkzekerheid
Bombardier Brugge staan in voor de (elektrische) bekleding, het testen en afleveren van de rijtuigen. De M7 biedt werkzekerheid aan het personeel tot eind 2021. De bonden hopen nu dat ook de bestellingen vanaf 2021 aan Bombardier zullen worden toegewezen. "Duidelijkheid daarover is er nog niet", bevestigt Steven Bogaert van ACV. "Maar door onze ervaring met de eerste fase hebben we een streepje voor."
Vooraleer de M7-dubbeldekstreinen ingezet kunnen worden, moeten ze nog testen ondergaan, onder meer op het spoor. De eerste leveringen zijn voorzien voor het najaar. De dubbeldeksrijtuigen moeten extra zitplaatsen creëren. Ze zullen volgens de NMBS vooral ingezet worden op de lijnen van en naar Brussel.
