Het ziet ernaar uit dat de Canadese trein- en trambouwer Bombardier, met vestiging in Brugge, het belangrijke order voor nieuwe trams voor De Lijn aan zijn neus voorbij ziet gaan.
De Lijn geeft de voorkeur aan het Spaanse CAF om 146 nieuwe trams te bouwen. Dat is de grootste bestelling ooit van trams voor de Vlaamse vervoersmaatschappij. Bombardier, dat ook kandidaat was, kreeg recentelijk te horen dat het geen "preferred bidder" is, bevestigt woordvoerster Mieke Delarivière van Bombardier Benelux. "We hebben eind vorige week besloten een klacht in te dienen bij de Raad van State. De zaak staat op 22 november geagendeerd".
De Lijn wil 146 nieuwe trams kopen, goed voor een totaal prijskaartje van 320 miljoen euro. De toestellen moeten de oude vloot deels vervangen, maar er komen ook extra trams bij. Ze zullen worden ingezet aan de kust en in Antwerpen en Gent. In 2018 zouden de eerste nieuwe toestellen in het straatbeeld moeten verschijnen.
Protest
Voor het reuzenorder waren er twee kandidaten: CAF en Bombardier. Die eerste krijgt de voorkeur, maar Bombardier tekent nu wel protest aan. Wat dit betekent voor de fabriek in Brugge als het bedrijf de procedure verliest, is niet bekend, aldus Delarivière. "Elk order is natuurlijk belangrijk. Zeker op onze thuismarkt proberen we orders binnen te halen." Tien dagen geleden was er nog onrust in de Brugse fabriek toen de Canadese moedermaatschappij bekendmaakte dat ze wereldwijd 7.500 banen wil schrappen. De vakbonden hadden daarop een overleg met de directie, waar "matige positieve signalen" werden gegeven. Bij Bombardier Brugge werken ongeveer 500 mensen.