Twee mil­joen bezoe­kers voor Beaufort

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

De kunsttriënale Beaufort aan de kust heeft de voorbije maanden twee miljoen bezoekers gekregen. Dat meldt rovinciebedrijf Westtoer vrijdag, net voor het slotweekend.

Na een moeilijke editie in 2015 viel de zesde editie van afgelopen zomer wel in de smaak. Dat blijkt uit de cijfers. Naar schatting bezochten ongeveer twee miljoen bezoekers één of meerdere kunstwerken in een van de negen deelnemende kustgemeenten. Negenhonderdduizend dagtoeristen namen een kijkje aan een kunstwerk, voor verblijfstoeristen was dat 800.000. Driehonderdduizend tweedeverblijvers namen ook de moeite om de triënnale een bezoekje te brengen. Achtendertig procent van bezoekers bezochten drie of meer kustgemeenten. Beaufort kent een trouw publiek want twee derde bezocht al een eerdere editie.

Met de triënnale, die gedragen wordt door de provincie en de kustgemeenten, proberen de organisatoren de kust een hedendaags en internationaal karakter te geven, niet enkel tijdens de triënnale maar ook doorheen het jaar. Tweeëntwintig kunstwerken bleven namelijk na de vorige edities staan en worden nog steeds bezocht. Opvallend, dit jaar blijven er zelfs negen kunstwerken staan zoals "Monument for a Wullok" in Oostende en het beeld van Poseidon in De Haan.

De redactie