Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De 22ste editie van Theater Aan Zee in Oostende was met 150.000 bezoekers een recordeditie.
728 voorstellingen
Het festival presenteerde maar liefst 728 voorstellingen in tien dagen op meer dan 50 locaties in de stad en haven van Oostende. Er werden 12 procent meer tickets verkocht tegenover editie 2017, 60.000 in totaal wat een zaalbezetting geeft van meer dan 90 procent, waarvan tal van voorstellingen die al lang op voorhand uitverkocht waren.
“Dankbaar publiek”
"Ik ben blij dat het programma warm onthaald werd door het publiek, dat ook de onvoorspelbare en ongrijpbare projecten erg mooi gedragen werden", aldus curator Barbara Raes. Een van de topmomenten was ongetwijfeld het vonnis in de rechtzaak die werd aangespannen tegen de dood. Walter Van Steenbrugge verdedigde de dood en bekwam vrijspraak. Het proces was geen theaterstuk maar een echte rechtzaak. De voorzitter riep ondanks de vrijspraak de burger wel om te zorgen voor meer zorg en troost.
Prijzen voor jong talent
In het slot waren er ook enkele prijzen te geef. De TAZ-KBC Jongtheaterprijs werd gewonnen door Khadija El Kharraz Alami met de voorstelling ‘Nu ben ik Medea’, goed voor 10.000 euro. De Sabam Jongtheaterschrijfprijs, een bekroning voor jonge theatermakers die zelf in de pen kruipen, werd gewonnen door Luanda Casella met de voorstelling Short of Lying.
Nieuwe curator
Barbara Raes geeft de rol van het curatorschap door aan Lucas De Man, de 36-jarige Roeselarenaar die zich de jongste jaren profileerde als kunstkameleon en kind aan huis is bij TAZ als tekenaar, theatermaker en zelfs jurylid voor de jonge theatermakers. Thema volgend jaar wordt ‘betrokkenheid’, en thema dat hij met Stichting Nieuwe Helden op verschillende lagen wil aangaan. "Van de toekomst van onze democratie tot het gevaar van de groeiende ongelijkheid", aldus De Man.